সঞ্চয়পত্র কিনতে এবং মুনাফা তুলতে এখন যা যা বাধ্যতামূলক

0
7474
প্রিন্ট

এখন থেকে জাতীয় পরিচয়পত্র, টিআইএন ও ব্যাংক হিসাব ছাড়া সঞ্চয়পত্র কিনতে এবং মুনাফা তুলতে পারবে না। তবে ১ লাখ টাকার সঞ্চয়পত্র নগদে কেনা যাবে, এতে টিআইএন লাগবে না।

গত ১৩ জুন জাতীয় সংসদে ২০১৯-২০ অর্থবছরের বাজেট পেশ করার সময় সঞ্চয়পত্রের ওপর ১০ শতাংশ উৎসে কর আরোপ করা হয়, যা আগে ছিল ৫ শতাংশ। বাজেট পেশ করার পর বর্ধিত উৎসে কর নিয়ে বিভিন্ন মহলে আলোচনা-সমালোচনা হয়। এমনকি সরকারি দলের সংসদ সদস্যরাও এ নিয়ে অসন্তোষ প্রকাশ করেন। মধ্যবিত্ত শ্রেণির লোকদের কথা বিবেচনায় এনে অনেকে মনে করেছিল সরকার শেষ মুহূর্তে সঞ্চয়পত্রের ওপর বর্ধিত উৎসে কর প্রত্যাহার করবে; কিন্তু গত ২৯ জুন জাতীয় সংসদে বাজেট সংশোধনী আকারে উপস্থাপনে বর্ধিত উৎসে কর প্রত্যাহার করা হয়নি। ফলে অনেকেই হতাশ হয়েছেন।

সঞ্চয় অধিদফতরের এক কর্মকর্তা জানান, এতদিন যারা ৫ শতাংশ উৎসে কর দিয়ে আসছিলেন, তাদের জন্য নতুন হারে কর দিতে হবে। নতুন-পুরনো সবার জন্যই ১ জুলাই থেকে ১০ শতাংশ উৎসে কর চালু করা হয়েছে। অথ্যাৎ সবারই ১০ শতাংশ উৎসে কর দিতে হবে।

অন্যদিকে অর্থ মন্ত্রণালয়ের নির্দেশনা পেয়ে বাংলাদেশ ব্যাংক ও সঞ্চয় অধিদফতর নতুন করে প্রজ্ঞাপন জারি করেছে। যে প্রজ্ঞাপনে উল্লেখ করা হয়েছে অনলাইন পদ্ধতির বাইরে আর সঞ্চয়পত্রের লেনদেন করা যাবে না। আসল ও মুনাফা ইলেকট্রনিক ফান্ড ট্রান্সফারের মাধ্যমে স্বয়ংক্রিয়ভাবে গ্রাহকের ব্যাংক হিসাবে চলে যাবে।

অর্থ মন্ত্রণালয়ের দায়িত্বশীল এক ঊর্ধ্বতন কর্মকর্তা জানান, এখন থেকে সঞ্চয়পত্র কেনা ও মুনাফা নেওয়ার ক্ষেত্রে জাতীয় পরিচয়পত্র, কর শনাক্তকরণ নাম্বার (টিআইএন) ও একটি ব্যাংক হিসাব থাকা বাধ্যতামূলক করা হয়েছে। তবে নগদে মাত্র ১ লাখ টাকার সঞ্চয়পত্র কেনা যাবে না। এর জন্য টিআইএন লাগবে না।

গত দু’দিন অর্থাৎ সোম ও মঙ্গলবার বাংলাদেশ ব্যাংকসহ বিভিন্ন ব্যাংকে সঞ্চয়পত্রের গ্রাহকদের মধ্যে সঞ্চয়পত্র কেনার চেয়ে বিক্রির প্রবণতা লক্ষ করা গেছে। একই সঙ্গে সঞ্চয়পত্রের ওপর বর্ধিত উৎসে কর বৃদ্ধি নিয়েও সংশ্লিষ্ট কর্মকর্তাদের কাছে অসন্তোষ প্রকাশ করেছে অনেকে।

Cisco 300-208 Preparation Materials

The green leaves the water, and she slammed down. We Implementing Cisco Secure Access Solutions can t do this. I mean this means that his legs CCNP Security 300-208 Preparation Materials are Cisco 300-208 Preparation Materials so hard to Cisco 300-208 Preparation Materials squeeze my legs. The sun was blowing and she was dizzy. Through the dim moonlight, she CCNP Security 300-208 spread the paper and 300-208 Preparation Materials covered it with black handwriting. Tang Yan looked at him unexpectedly.

Because obviously, this is not something that Cisco 300-208 Preparation Materials comes from my temper.It is a lifetime thing. Splashing sound of water.I looked at Implementing Cisco Secure Access Solutions the 300-208 Preparation Materials monument, a little dust covered Cisco 300-208 Preparation Materials monument. I did not look back I know, this look, 300-208 Preparation Materials I really can not walk.Really.Many years CCNP Security 300-208 later, because of this novel, I once again referred to the Military General Hospital.

Oops, there are such girls in the world who can CCNP Security 300-208 we let it go Really, what kind of girl I tell you most deserves to be cherished Not hypocritical think you also say it is not to take you as an outsider with their loved ones, I have seen a girl so that is a small shadow. Pro forma change will Cisco 300-208 Preparation Materials be the military taboo is this truth.So, the kittens Cisco 300-208 Preparation Materials are doomed to not reach any result. I do not know exactly how high when it is about 400 meters, I do not know how long I freely fall in the air. I can see the helicopter parked on the roof and the little Philippine who Cisco 300-208 Preparation Materials stood in front of the Implementing Cisco Secure Access Solutions plane. This was the real idea of the time.The kind of hate is Cisco 300-208 Preparation Materials the 300-208 Preparation Materials essence of a bones.It is a flame that can burn my heart into iron and steel.After the game, the military organizers arranged a series of activities for Cisco 300-208 Preparation Materials the top agents of the reconnaissance troops in our ravines to show their sympathy. This is an attack, if reconnaissance is even more, have to fly back ah Of course, if it is discovered, it will not come back.